• 1400-05-24 15:04
  • کد محتوا:52883
 شهروندان خواستار تغییر و بهبود زندگی در شهر هستند

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گفت: شهر هوشمند تنها به معنای استفاده از فناوری های روز سخت افزاری مانند دوربین های کنترل ترافیک در سطح شهر نیست بلکه استفاده موثر از داده ها برای تصمیم گیری مهم و حل معضلات است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری امروز (یکشنبه 24 مردادماه) در چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: اصفهان به عنوان جهانشهر ایرانی، اسلامی نیازمند توجه بیش از پیش به زندگی در دل این شهر دارد، شهر ما ظرفیت های شناخته و ناشناخته بسیار دارد و به سرمایه های مادی و معنوی این شهر می توان تکیه کرد و به آیند های روشن امیدوار بود. 

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اصفهان شهری متعلق به همه شهروندان است، از حاشیه نشین تا دستفروش تا کودکان کار و همه این شهروندان حق زندگی دارند و باید حقشان بر اصفهان و شهر توسط شورا و شهرداری ادا شود. 

میر باقری تصریح کرد: شهروندان خوب اصفهان با انتخاب اعضای محترم شورای شهر در دور جدید خواستار تغییر و بهبود زندگی و منزلت شهروندی در شهر هستند. شهروندانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و شهر و شهرداری می خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، شهروندانی که می خواهند حرمت و منزلت داشته باشند، شهروندانی که می خواهند به آینده این شهر برای زندگی فرزاندانشان مطمئن باشند و خواستار شایسته سالاری و ترجیح منافع ملی و شهری به جای منافع شخصی و جناحی هستند. 

وی اضافه کرد: شهروندانی که خواهان عدالت و برابری هستند و خواستار شفافیت، فسادستیزی و قانون گرایی در بدنه شهردانی می باشند، قطعاً فساد اعتماد مردم به کارگزاران دولتی را خدشه دار و با تخریب رقابت منصفانه در بازار کار مانع رشد اقتصادی در جامعه شده و اعتماد عمومی به شهردادری و شورا را کاهش می دهد، از طرفی مکانیزاسیون و هوشمندسازی سیستم های شهرسازی تنها راهکار کاهش فساد در نظام اداری شهرداری، افزایش شفافیت، تسریع در امر پاسخگویی به مردم به عنوان ولی نعمتان آن می باشد که نتیجه آن به وجود آمدن یک حس اعتماد مردم نسبت به شورای شهر و شهرداری است، به طوری که مردم شورارا امین خود بدانند و با علاقه و رغبت برای حل مشکلاتشان به شورای شهر و شهرداری مراجعه کنند. 

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: شهر هوشمند تنها به معنای استفاده از فناوری های روز سخت افزاری مانند دوربین های کنترل ترافیک در سطح شهر نیست بلکه استفاده موثر از داده ها برای تصمیم گیری مهم و حل معضلات است  که باید با استفاده از آنها کیفیت ارائه خدمات به مردم ارتقاء یابد. می توان گفت یک شهر هوشمند پایدار شهری نوآورانه است که از فناوری های اطلاعات و ارتباطات و دیگر امکانات بهره می برند، تا بهبود در کیفیت زندگی کارایی عملیات شهری و سرویس ها و رقابتی بودن حاصل شود، در مورد شهر هوشمند باید مسائل اصلی شهر را شناسایی و متناسب با آنها به دنبال پیدا کردن راه حل های آن باشیم و باید علم و فناوری را در خدمت حل مشکلات قرار بدهیم. 

میرباقری تاکید کرد: متأسفانه علی رغم راه اندازی میز خدمت غیرحضوری در مناطق پانزده گانه و ارائه خدماتی همچون پاسخ استعلام دفترخانه و بانک به صورت آنلاین به مردم در دوسال گذشته در خصوص خدمات اصلی شهرداری مانند پروانه و  پایان کار اقدامات تنها در حد شعار باقی مانده و شهروندان در این شرایط سخت کرونایی مجبور به حضور در سکوت طولانی مناطق پانزده گانه جهت دریافت خدمات هستند، موضوعی که به هیچ وجه در شأن شهروندان فهیم شهر اصفهان نمی باشد، از طرفی عدم مکانیزاسیون به تمام فرآیندهای موجود در شهرداری موجب برخوردهای سلیقه ای و نارضایتی مردم شده است که لزوم اصلاح وضع موجود را اثبات می کند، به نظر می رسد ساختار کهنه و غیرمتناسب با شرایط روز فناوری و علم در شهرداری اصفهان در کنار تمامی اقدامات فنی نیازمند فرهنگسازی تخصصی و عمومی دارد. 

وی اظهار کرد: متأسفانه در شرایط کرونایی قرمز و بالاتر از قرمز که نیمی از پرسنل در محل کار حضور دارند و باید به صورت دورکاری پاسخگوی مردم باشند در چنین زمان هایی مردم مجبورند چندبار به منطقه مراجعه کنند و پرسنل پاسخگوی مردم نیستند این در صورتی است که امکان دورکاری و پاسخگویی به پرونده ها وجود دارد، خواهشمندم معاونت شهرسازی عملکرد پرسنل در زمان هایی که در منطقه حضور ندارند را بیشتر کنترل کنند تا مردم مجبور نشوند چندین مرتبه به منطقه های خودشان مراجعه کنند و عدم حضور نیمی از پرسنل پاسخ مناسب را دریافت کنند. 

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در مناطق پانزده گانه وقتی عملکرد پنج ماهه اول سال را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم حدود 40 درصد عقب هستیم و 40 درصد در زمینه های صدور پروانه و اخذ منابع، این درصورتی است که تعداد درخواست ها به حد کافی است و در بسیاری از مناطق مانند طرح تفصیلی یا محاسبات، زمان های طولانی متوقف شده اند که نیاز دارد پیگیری و کنترل بشود. 

میرباقری گفت: آقای بوژمهرانی به عنوان سرپرست شهرداری با توجه به این شرایط سخت بیماری در جامعه و لزوم ارائه خدمات آنلاین در حوزه شهرسازی شهرداری اصفهان و صدور گواهی پروانه و پایان کار آنلاین جهت کاهش فساد و تسریع در پاسخگویی به مردم هرچه سریعتر وضعیت این پروژه مشخص گردد. در این خصوص ضمن بروزرسانی ساختار شهرسازی  مناطق پانزده گانه می بایست پروژه های موازی زیر مجموعه معاونت شهرسازی تدوین و به موازات اجرایی گردد، عکس برداری مجدد و تهیه نقشه پایه شهر اصفهان، بازنگری طرح های تفصیلی شهر برمبنای طرح جامع جدید شهر اصفهان، تهیه سند پهنه بندی نظام جامع ارتفاعات شهر و اصلاح آن، تدوین و اصلاح اجرای قوانین و مقررات شهرسازی و معماری، مکانیزه کردن فرایندهای داخلی شهرداری و فرایندهای مشترک با سایر دستگاه های اجرایی، ساماندهی وضعیت کدهای نوسازی، نقشه و آرشیو مناطق، هوشمندسازی فرایند صدور گواهی های ساختمانی مانند پروانه ساختمانی و پایان کار و همه اعضای شورای شهر مستحضر هستند که یک ملک این موارد محل فساد و خیلی از اتفاقات ناگواری است که اصلا در شأن شهرداری اصفهان نیست. 

وی خاطرنشان کرد:  اگر بخواهیم در توسعه شهر پاسخگوی احتیاجات مردم باشیم و سهم نسل های آینده از منابع را در نظر بگیریم باید اداره هوشمند و خردمندانه شهرها را بر پایه شهرسازی الکترونیک و مشارکت آگاهانه شهروندان تعریف و برنامه ریزی کنیم، حضور شهروندان در عرصه تصمیم گیری و نزدیکی آنها با مسئولین و متخصصان و دستیابی هرچه سریعتر به خواسته ها و نیازهایشان مطابق با شرایط زندگی و ویژگی های اجتماعی و اقتصادی از طریق فرایند شهرسازی مشارکتی میسر می شود.موضوعی که در حال حاضر تنها در حد اطلاع رسانی بوده و مردم تنها از اقدامات انجام شده ما مطلع می گردد.